Hannu Kumpulainen

keskiviikko 3. huhtikuuta 2019

KIITOS T&T Lämpöpumppuhuolto Oy

4.4.2019

Pitkä aika on mennyt viimeisestä käynnistäni tällä sivulla. Positiivisista asioista ei aina tule kirjoitettua. 

Pian on tosiaan kolme vuotta siitä, kun T&T Lämpöpumppuhuolto Oy Keravalta kävi korjaamassa IVT-lämpöpumpun vian, eli vaihtoi rikkinäisen sisäyksikön. Kolme talvea pumppu on nyt toiminut moitteetomasti myös pakkasilla.  Kiitos vain T&T Lämpöpumppuhuollon ammattimiehille.

Hämeen Maalämpö kävi kolme kertaa kyseisen vian takia, löytämättä vikaa. Ei se löytynyt, koska yksikään asentaja ei käynyt edes siällä, saati tarkistanut sisäyksikköä. Viimeisellä käyntikerralla lisäsivät kylmäainetta  ja neljä tuntia tupakoivat takapihalla. Heidän käynnin jälkeen ilmalämpöpumppu toimi kolme viikkoa. Sen jälkeen eivät tehneet mitään, eivät edes vastanneet yhteydenottoihini. 

perjantai 2. syyskuuta 2016

IVT TOIMII VIHDOINKIN

2.9.2016

TT-lämpöpumppuhuollon kaveri Keravalta kävi keskiviikkona vaihtamassa IVT:n sisäyksikön. Ammattimies osasi asiansa, vajaa puolitoista tuntia koko homma: putkiliitokset avattu, sisäyksikkö vaihdettu, kaksi putkiliitosta kiinni, järjestelmän tyhjääminen ilmasta, kylmäaineet sisälle ja testi. Ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Oli ilo seurata ammattimiehen ripeää ja osaavaa toimintaa.

torstai 25. elokuuta 2016

SE OLI SISÄYKSIKKÖ

Vajaan vuoden aikana olen hengittänyt huoneilmassa lämpöpumpun kaksi kylmäainetäyttöä. Toivottavasti aine ei ole kovin karsinogeenista. Mutta sehän selviää muutamassa vuodessa: katsellaanko vuosikymmenen vaihteessa horsman kasvua ylä- vai alapuolelta.

IVT:n huoltomiehet Kehä 3:n tuntumasta kävivät tänään. Mukava oli katsoa ammattimiehen työskentelyä. Vika todella haettiin ja sisäyksiköstä se löytyi. Yksikkö menee vaihtoon ja ensi viikolla lämpöpumpun pitäisi vihdoin toimia.

Paikallisen valtuutetun IVT:n huoltopalvelun toimintaa en edelleenkään ymmärrä. Kolme kertaa huoltomiehet kävivät muutaman kuukauden välein lisäämässä kylmäainetta. Luulisi asentajan ymmärtävän, että jostakin vuotaa, jos suljetusta järjestelmästä aineet karkaavat muutamassa kuukaudessa. Mutta ei. Kukaan huoltomiehistä ei edes vilkaissut sisäyksikköä. Onko se sitä hämäläistä tarkkasilmäisyyttä: olohuoneen ovelta asentaja näkee, ettei sisäyksikössä ole mitään vikaa.


Toisaalta, pitäähän valtuutetun huoltokumppaninkin elää. Jos vian korjaa, niin se on vain yksi huoltokeikka. Kun luottaa siihen, etteivät vanhat ja tyhmät ymmärrä tekniikasta mitään, eivätkä valita, niin laskutettavaa keikkaa pukkaa puolen vuoden välein. Varmaan kymmenen asiakasta näin hoituukin. Mutta joskus tulee se yhdestoista.

maanantai 15. elokuuta 2016

JOTAIN MÄTÄÄ

Kirjoitin Robert Bosch Oy Suomen toimitusjohtajalle IVT-ongelmista. Ensimmäinen vastaus sähköpostiini tuli kymmenessä minuutissa ja maanantaina toimitusjohtaja Bergman soitti. Hän lupasi, että ammattimiehet selvittävät kylmäainevuodon syyn ja lämpöpumppu laitetaan kuntoon. Katsotaan nyt mitä tapahtuu.


“Ollako vai eikö, siinä pulma”, Tanskan prinssi Hamlet pohdiskeli aikoinaan. "On jotain mätää Tanskanmaalla", samassa näytelmässä myös todetaan. Tanskanmaasta en tiedä, mutta jotain mätää on IVT-lämpöpumppujen Hämeen huoltopalveluissa. Kuluttajan ongelmiin pitää löytyä apu toimivassa organisaatiosta paljon alempaa kuin maahantuojan toimitusjohtajalta.

sunnuntai 14. elokuuta 2016

VILLASUKAT

Poikkesin lauantaina Hämeenlinnan Elomessuilla. Sää ei tänä vuonna suosinut tapahtumaa, sataa tihuutti ja lämmintä kuin syyskuussa. Väkeä oli silti kohtuullisesti. Yhden kirjan ja college-puseron ostin, viimeisen ehkä sään innoittamana.

Pyysin kolmelta japanilaisten lämpöpumppujen edustajalta tarjouksen. Jokainen heistä lupasi kolmen vuoden täystakuun toimivalle järjestelmälle, ei pelkästään irrallisille osille. Kun saan tarjoukset, niin selvitän oliko miesten puheet täystakuusta totta vai tyhjää löpinää. Sitten vertailen hieman testituloksia, etsin netistä kommentteja laitteista ja myyjistä (ketä/mitä kiitetään tai moititaan) ja teen kaupat.

Sivusta kuuntelin kohtalotoverin tarinaa jollekin tutulleen. Mies oli muutama vuosi sitten ostanut ITV-lämpöpumpun. Kevättalvella pumppu kierrätti enää sisäilmaa, lämpöä ei tullut lainkaan. Oli soittanut Bosch’in valtuutetulle huoltokumppanille ja kertonut ongelmasta. Toimitusjohtaja oli kivahtanut, ”laita villasukat jalkaas, jos palelee”, ja lyönyt luurin korvaan.


Lämpöpumpun viiden vuoden ITV-takuu oli vielä voimassa.

torstai 11. elokuuta 2016

HUONO TYÖ KANNATTAA

”Jos yritys saattaa tehdä huonolla työllä tai sääntöjä kiertämällä suuria voittoja, miksi se ei toimisi näin?” kirjoitti FT Markus Kantola Helsingin Sanomissa 5.8.2016. Katsotaan muutaman esimerkin valossa mitä se voisi tarkoitta lämpöpumppubisneksessä.

Kodin kylmälaitteet, jääkaappi ja pakastin, toimivat 15 – 20 vuotta. Lämpöpumppu on toiminnaltaan samanlainen, tosin ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö joutuu ulkona sään armoille. Suomessa on noin 600.000 lämpöpumppua.

Huolella asennettu laite vaatii ehkä yhden huollon viidentoista vuoden käyttöaikana. Keskihinta huoltokäynnille lienee noin 200 euroa. Tällöin käytön aikaisesta yhdestä huollosta asiakkaat maksavat kahdeksan miljoonaa euroa joka vuosi.

Kun asennus tehdään puolihuolimattomasti, sanotaan, että tällöin tarvitaan huoltokäynti viiden vuoden välein. Tämä nostaa huoltokäyntien määrän vuodessa 80.000, mistä huoltoliikkeet veloittavat kuusitoista miljoonaa.

Tehdään asennus hämäläisittäin, romuosilla ja huolimattomasti. Huoltokäynti joka toinen vuosi, lisätään kylmäainetta ja korjataan vuotoja. Vuodessa tarvitaan 280.000 huoltokäyntiä, mikä tuo asennusliikkeille 56 miljoonan euron tulot.

Mitä huono työ sitten vaatii? Vain heikkotasoisia asennustarvikkeita ja huolimattomasti, tarkoituksella tai tahattomasti, tehtyä työtä.

Takuuaikana asiakas ei hevin uskalla käyttää kuin valtuutettua huoltoliikettä takuun menettämisen pelossa. Valtuutettu huoltokumppani voi vapaasti tehdä huonoa työtä pelkäämättä asiakkaiden menettämistä.

Alalla on myös rehellisiä yrittäjiä. Laadukas materiaali on kalliimpaa ja huolellinen työ vaatii hieman enemmän aikaa. He kärsivät kilpailijan huonosta työn laadusta ja tohelot huoltoliikkeet käärivät voitot taskuunsa.

Hyvä työ, huoltoliikkeet voivat veloittaa kahdeksan miljoonaa. Jos kaikki tekisivät huonoa työtä, laskutusmahdollisuus kasvaa 56 miljoonaan euroon vuodessa. Eli huono työ kannattaa tälläkin alalla.

sunnuntai 7. elokuuta 2016

IVT YLIVOIMAINEN ONGELMA HÄMEESSÄ

Olen kohta vuoden taistellut IVT-ilmalämpöpumpussa olevan vian kanssa. Hämeenlinnalaisen jälleenmyyjän (Lämpöeko ja Hämeen Maalämpö) asentajat eivät kolmella huoltokäynnillä ole osanneet tai halunneet paikantaa ja korjata järjestelmässä olevaa kylmäainevuotoa. IVT on jälleen ollut kuukauden rikki, paikallista huoltoa vian korjaaminen ei kiinnosta, Kuukauteen eivät ole reagoineet millään tavoin tekemääni vikailmoitukseeni.

Olen koonnut blogiini IVT:n liittyvät keskeiset tapahtumat ja toimenpiteet kuluneen vuoden ajalta. Toivottavasti näistä on apua uuden lämpöpumpun hankintaa suunnittelevalle tai henkistä tukea samankaltaisen ongelman kanssa painivalle kohtalotoverille.

Päivitän blogiani heti IVT:n maahantuojan, Robert Bosch Oy tai paikallisen jälleenmyyjän reagoitua vikailmoitukseeni. Voin myös joskus pohtia asiakaspalvelun tai asentajien etiikka.





Viisivuotias IVT romu

IVT Nordic Inverter 12 KHR-N 

Romu, koska jälleenmyyjällä, Lämpöekolla, eikä Hämeen Maalämmöltä ole löytynyt ammattitaitoa tai halua kylmäainevuodon paikantamiseen ja korjaamiseen.

Kylmäainetta asentajat osaavat lisätä, mutta kahdessa kuukaudessa se karkaa taivaan tuuliin.





Viisivuotias IVT romu



En tiedä onko kysymys asentajien ammattitaidottomuudesta, haluttomuudesta vai esimiesten määräyksestä, mutta vikaa ei ole korjattu.

Löytyykö Robert Bosch Oy:ltä ammattitaitoa vian selvittämiseen ja korjaamiseen, sitä en tiedä.





Oikea vastaus viikon facebook-kysymykseen: Kuvassa on tietenkin IVT-Turhake. Kallis ja täysin hyödytön laite huonetilojen lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen.


Ps. Kaukosäädin toimii moitteetta, samoin sisäyksikön näytön vikailmoitus.